شرکت ویستا ارتباطات امرتات

طراحی،نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته

شرکت ویستا ارتباطات امرتات

طراحی،نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته

شبکه کامپیوتری چیست؟

تعریف شبکه :

به مجموعه ای ۲ یا چند کامپیوتر که بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و بتوانند منابع خود را در اختیار دیگری قرار دهند شبکه گفته می شود.این منابع را میتوان به دسترسی به فایل ها ,چاپگر ها  و CD و …. نام برد و همچنین انتقال داده هایی همچون voice , video نام برد


شبکه کامپیوتری چیست؟


شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای مستقل متصل به یکدیگرند که با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل داده می‌کنند. مستقل بودن کامپیوترها بدین معناست که هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی مجزا بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تأثیرگذار نیست.
متصل بودن کامپیوترها یعنی از طریق یک رسانه فیزیکی مانند کابل، فیبر نوری، ماهواره‌ها و… به هم وصل می‌باشند. دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری می‌باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست.  


حال که با تعریف شبکه های کامپیوتری آشنا شده ایم به تاریخچه پیدایش شبکه های کامپیوتری می پردازیم و علت پیدایش آن را درک خواهیم کرد.

  

تاریخچه شبکه های کامپیوتری:

در سال ۱۵۷ که شوروی سابق برای اولین بار نخستین ماهواره را به فضا پرتاب کرد در زمانی بود که رقابت تسلیحاتی بین دو ابر قدرت آن زمان وجود داشت به همین دلیل وزارت دفاع آمریکا برای انجام اقدام متناسب با این پرتاب ماهواره دستور ایجاد آژانس پروژه تحقیقاتی پیشرفته یا آرپا(ARPA) تاسیس کرد.یکی از مهم ترین پروژه های آن تامین ارتباطات در زمان جنگ جهانی احتمالی بود.در این زمان تحقیقات زیادی برای اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر بود. بدلیل اهمیت این موضوع آژانس آرپا منابع مالی این پروژه را در دانشگاه MIT بعهده گرفت. در نهایت در سال ۱۹۶۰ اولین شبکه های کامپیوتری که دو کامپیوتر آن در دانشگاه MIT و یکی در دانشگاه استنفورد و دیگری در دانشگاه کالیفرنیا ایجاد شد.

در سال ۱۹۷۰ شرکت صاحب نام زیراکس یک مرکز تحقبقاتی به نام (PARC) را ایجاد کرد که به تحقیقات در زمینه شبکه ای کامپیوتری پرداخت.در این سال ها شبکه آرپانت فقط به امور نظامی اختصاص داشت اما در سال ۱۹۷۲به عموم معرفی شد و در همین سال نخستین نامه الکترونیکی از طریق شبکه منتقل شد.

حال که هم تعریف شبکه را می دانیم و از تاریخچه پیدایش آن آگاه شدیم سوالی ایجاد می شود که پاسخ به آن بسیار مهم است و آن سوال این است که شبکه به ما چه مزیت هایی میدهد که ما راغب به استفاده از آن هستیم یا بطور دیگر دلایل استفاده ما از شبکه چیست؟

حال که با تعریف شبکه های کامپیوتری آشنا شده ایم به تاریخچه پیدایش شبکه های کامپیوتری می پردازیم و علت پیدایش آن را درک خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.